Artikeln publicerades 29 oktober 2024
Äldreomsorgens brukare mer nöjda
Den årliga brukarundersökning från Socialstyrelsen, där seniorer svarar på hur nöjda de är med äldreomsorgen, visar att nöjdheten med Vaxholms äldreomsorg har förbättrats på flera områden jämfört med förra året.
I mitten av oktober presenterade Socialstyrelsen årets Brukarundersökning för hemtjänst och särskilt boende för äldre (säbo). Frågorna handlar bland annat om boendemiljö, hälsa, personal samt mat och måltider.
Undersökningen visar en tydlig förbättring och socialförvaltningen arbetar nu med att bryta ned resultatet i detalj.
Helhetsbetyget för Vaxholms särskilda boende för äldre har gått från 53 procent förra året till 74 procent i årets undersökning. Därmed går resultatet från rött värde (lågt) till gult (medel). Därmed är kommunfullmäktiges mål för kvalitet inom säbo (73 procent) uppnått.
Vaxholms stad har under flera år arbetat tillsammans med Förenade Care som driver äldreboendet för att öka trivseln och förbättra nöjdheten. Satsningar har bland annat gjorts på fler aktiviteter och trevligare miljö.
Solrum, boulebana och hjälpsamma toaletter
En av åtgärderna är ett solrum som byggts på Vaxholms äldreboende med hjälp av statligt stöd. Det är inrett som ett slags vilrum med belysning som liknar solsken och avkopplande naturljud. Där kan både brukare och personal få en stunds avkoppling.
Allrummet Salongen på boendet har fått aktivitetstavlor, cyklar har köpts in med flak som äldre kan åka med på och en ny boulebana har byggts. Flera tekniska hjälpmedel har också köpts in till äldreboendet, till exempel digitala katter för trivsel, surfplattor med möjligheter att enkelt ringa videosamtal till anhöriga och toaletter som hjälper personen att resa sig upp så att fler kan klara av toalettbesöket själv.
– Det finns en handlingsplan sedan tidigare med åtgärder som genomförts och som pågår, säger Camilla Lundholm, avdelningschef på socialförvaltningen. Vi ser att det ger resultat.
Ett område som fortfarande ligger på rött är de frågor som handlar om ”hjälpens utförande”; tillräckligt med tid med personalen, information om förändringar och möjlighet att påverka tider.
Gult och grönt i hemtjänsten
Vaxholms hemtjänst (kommunal och privat hemtjänst tillsammans) har fått grönt (högt) och gult (medel) resultat på alla olika områden i årets brukarundersökning.
– Helhetssynen på hemtjänsten i Vaxholm ligger på 90 procent av 100 – det är ju toppenbra, säger Marie Sagrelius, hemtjänstchef i Vaxholms stad.
Kommunfullmäktiges mål för helhetssynen inom hemtjänsten är 87 procent nöjda kunder, Vaxholm ligger nu på 90 procent.
Frågan om ”alltid eller oftast bra bemötande” från hemtjänstpersonalen får 100 procent nöjdhet, alltså högsta möjliga resultat.
– Personer som behöver stöd och kanske lever ensamma kan ofta känns ångest och ängslan. Då känns det verkligen bra att just bemötandet från personalen har fått allt högre betyg hos våra brukare de senaste åren och nu har nått upp till grönt, säger Marie Sagrelius.
Gäller att jobba vidare
– Det här visar att det generella läget i Vaxholms äldreomsorg är stabilt och bra, säger Jan Sjöström, verksamhetscontroller på socialförvaltningen. Det gäller att vi behåller och förstärker det som fungerar bra och tittar närmare på resultatet för att se om det är något som verkar gå åt fel håll.
Mer information
Socialstyrelsens årliga brukarundersökning skickas till personer som fyllt 65 år som har stöd av hemtjänst eller bor på särskilda boenden för äldre (säbo).
Du hittar hela undersökningen här: Kolada.se, Brukarbedömning äldreomsorg, Vaxholm Länk till annan webbplats..