Artikeln publicerades 27 juni 2025
Servicegaranti till Vaxholms företagare
I början av juni godkände kommunstyrelsen Vaxholms stads servicegaranti för företagare. Garantin är både ett löfte och en upplysning om vad du som företagare kan förvänta dig av kommunen.
I den nya servicegarantin står bland annat att Vaxholm ska vara en kommun med gott företagsklimat och goda förutsättningar att etablera, driva och utveckla företag. Kommunens näringslivsarbete ska vara inriktat på att skapa förutsättningar för utveckling av Vaxholms näringsliv och ett företagsvänligt klimat där företag upplever att de får god service på ett rättssäkert sätt från kommunen.
Grundlöfte från Vaxholms stad:
- Att du kan kontakta kommunen dygnet runt antingen via röstbrevlåda, epost, olika e-tjänster eller via kommunens webbplats www.vaxholm.se.
- Återkoppling på brev och e-post inom 2 arbetsdagar från det att vi mottagit dem. Behöver vi längre tid på oss, meddelar vi dig vem som handlägger ditt ärende och hur lång tid det kommer att ta.
- Att försöka ta emot besök av dig på tider som passar dig.
- Näringslivsenheten kan koordinera och lotsa företag till rätt enhet/myndighet i kommunen.
- Företag kan göra avvikelsehanteringar på kommunens webbsida.
Om detta inte fungerar kan du vända dig till kommunchef Marie Wiklund, e-post: marie.wiklund@vaxholm.se.
Servicelöfte på flera områden
Förutom grundlöftet finns också servicegarantier till exempel kring bygglov, planbesked, trafik- och vägfrågor, livsmedelsregistrering, avfallsfrågor och återvinning. Du kan läsa hela servicegarantin här: Servicegaranti till företagare 2025, Pdf, 259.1 kB. Pdf, 250.2 kB.
