Artikeln publicerades 17 oktober 2025

Information om personuppgiftsincident i Vaxholms stad

I samband med en begäran om utlämning av handlingar om kommunens leverantörsregister och genomförda utbetalningar 29 januari 2025 skickades mer uppgifter än begärda ut till mottagaren.

Först i september 2025, när kommunen tog fram en likadan lista över leverantörer, uppmärksammades att privatpersoner fanns med på listan.

Vid kontroll visade det sig att uppgifter om cirka 3 400 personer som fått utbetalningar från kommunen med namn, adress och i flera fall bankkontonummer samt i vissa fall utbetalningsbelopp och/eller personnummer hade skickats ut i januari 2025, tillsammans med leverantörsuppgifterna.

Vaxholms stad ser mycket allvarligt på det inträffade och har efter samråd med kommunens dataskyddsombud anmält incidenten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Vidare vidtas nödvändiga åtgärder för att se över aktuella rutiner vid utlämnande av allmänna handlingar.

Frågor

Om du som privatperson/registrerad har frågor om du är berörd av inträffad incident är du välkommen att kontakta Vaxholms stads ekonomienhet på e-post: ekonomi@vaxholm.se

Om du anser att Vaxholms stad behandlat dina personuppgifter i strid med dataskyddsförordnigen (GDPR) har du rätt att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Du har också möjlighet att kontakta Vaxholms stads dataskyddsombud, dataskyddsombud@vaxholm.se.