Artikeln publicerades 1 juni 2026

Kommunen rustar upp vandringsleder på Vaxön

Kommunen kommer under 2026 förbättra och rusta upp delar av Blå leden och Batterileden på Vaxön. Vaxholms stad har beviljats totalt 295 000 kronor i statligt LONA-bidrag för arbetet med de två vandringslederna.

Arbetet med att rusta upp vandringslederna omfattar bland annat förbättrad framkomlighet, återställning och tillgänglighetsanpassning av vissa sträckor.

Åtgärder längs lederna

Längs Batterileden ska en brant trappa mellan Norrhamnsbadet och Batteriparken byggas om till en mer tillgänglig lösning med kombinerad gångväg och trappor. På Blå leden ska en cirka 70 meter lång sträcka återställas. Åtgärderna omfattar bland annat röjning, upprustning av befintlig stig och uppförande av två trappor.

Bidragen för åtgärderna

Bidragen kommer från Naturvårdsverkets särskilda satsning på upprustning av vandringsleder och har beslutats av Länsstyrelsen i Stockholm.

Arbetet genomförs under 2026 och medfinansieras av Vaxholms stad.

Kontaktinformation

Vid frågor, vänligen kontakta tekniska enheten på e-post.

E-post: tekniska@vaxholm.se