Planprocessen
Detaljplaner upprättas i flera olika steg beroende på omfattning och innehåll i planen. Processen sker antingen enligt ett normalt förfarande eller genom ett enkelt förfarande.
Enkelt planförfarande
Enkelt förfarande användas när detaljplanförslaget är förenligt med översiktsplanen, är av begränsad betydelse och saknar allmänintresse.
Samråd sker då enbart med berörda parter och planen antas av kommunstyrelsen.
Processen för enkelt planförfarande är kortare eftersom programskede ofta saknas och granskningsskede ersätts av underrättelseskede.
Normalt planförfarande
Normalt förfarande kan användas när detaljplanförslaget är av allmänintresse, planen har stor samrådskrets eller när planen inte överensstämmer med översiktsplanen.
Detaljplanen kan också föregås av ett planprogram om den inte har stöd i översiktsplanen eller om det är nödvändigt med berördas kunskap och synpunkter på underlaget tidigt i processen.
Detaljplaneförslaget enligt normalt förfarande har två skeden:
- Först äger samrådskedet rum då ett samrådsmöte hålls.
- Sedan följer granskningsskedet (tidigare utställning) då detaljplanförslaget antas av kommunfullmäktige.
Du kan påverka
Du kan utifrån kommunens planhandlingar säga vad du tycker om förslaget till detaljplan under skedena samråd och granskning.
Samråd
Samrådet genomförs för att alla som har kunskap om området ska ha
möjlighet att säga vad de tycker. Både allmänheten, myndigheter och
andra berörda kan lämna synpunkter. Om du till exempel är granne till
området så har du rätt att lämna synpunkter. Är man berörd av planområdet kallas man för sakägare.
Granskning
Efter samrådet utarbetas ett färdigt planförslag. Detta ställs ut för granskning. Syftet med granskningen är att visa hur de inkomna synpunkterna påverkat planförslaget. Granskningsfasen pågår i fyra veckor. När en ny plan finns att granska så kan du läsa om detta i lokaltidningarna. Du kan ta del av handlingarna här på kommunens hemsida och i kommunhusets entré.
Överklaga
Om du är sakägare, påverkas negativt av en detaljplan och tidigare i processen har lämnat in skriftliga synpunkter har du även rätt att överklaga planen inom 3 veckor efter att den antagits och beslutet tillkännagetts av kommunen.