logo

Frågor och svar efter stormen Alfrida

De allra flesta hushåll i Vaxholm har nu åter ström. Här har vi samlat vanliga frågor och svar efter stormen Alfrida.


När kommer elen tillbaka?

De allra flesta hushåll i Vaxholm har nu åter ström och Eons återställningsarbete är inne i slutfasen. Om du fortfarande saknar ström kontaktar du Eon som ansvarar för elnätet i Vaxholms stad. Du kan kontakta Eons kundtjänst på telefon 0202-88 00 22. Information finns även på eon.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, där kan du även hjälpa till att rapportera in nedfallna träd och andra skador i nätet.


Kan jag få tillgång till tillfällig el, vatten och värme?

För dig som är drabbad finns fortfarande möjlighet att komma till Sporthallen på Campus Vaxholm för duschmöjlighet, värme och möjlighet att hämta vatten i medhavda kärl. Öppettider i Sporthallen är kl. 08-22 mån-sön.

Du är också varmt välkommen att besöka kommunhuset på Eriksövägen 27 under ordinarie öppettider, kl 08-16 mån-fre, där vi erbjuder en varm plats, varm dryck, eluttag eller att fylla en medhavd dunk med vatten.

Hur gör jag med maten i kyl och frys?
Se Livsmedelsverkets råd till privatpersoner om mat som tinat efter strömavbrott, www.livsmedelsverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Om du har behövt slänga mat och önskar beställa extra hämtning av matavfall, kontakta Roslagsvattens kundservice eller gör en beställning på kundsidorna på deras webbplats. www.roslagsvatten.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Vad gör jag om jag har nedfallna träd på min tomt?
Om du har nedfallna träd från kommunal mark på din fastighet eller egendom, gör en felanmälan här på stadens webbplats eller kontakta tekniska enheten via telefon 08-541 708 00 eller e-post tekniska@vaxholm.se. Fotografera gärna träd och skada. Skriv även i felanmälan om det är ett försäkringsärende.

Behöver du hjälp med skador som inte berör kommunal mark rekommenderar vi dig att i första hand kontakta arborist.


Vem kontaktar jag om nedfallna träd på vägar?
Huvudansvar har den som äger eller ansvarar för vägen och det är denna du ska kontakta. Trafikverket ansvarar för den mest trafikerade vägen, väg 274, som går genom flera av våra öar. De flesta andra trafikerade vägar, trottoarer, gång- och cykelbanor ansvarar Vaxholm stad för, men det finns också ett stort antal gator och vägar som sköts av samfälligheter eller vägföreningar.

Felanmälan gällande Vaxholms stads vägar gör du här på stadens webbplats, www.vaxholm.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, eller genom att kontakta tekniska enheten via telefon 08-541 708 00 eller e-post tekniska@vaxholm.se

Om det gäller väg 274 anmäler du på www.trafikverket.selänk till annan webbplats eller kontaktar Trafikverkets kontaktcenter på telefon 0771-921 921.


Hur får jag hjälp med skador på mitt hus och min egendom efter stormen?
Kontakta ditt försäkringsbolag för allt som har med skador på privat egendom att göra.


Har jag rätt till ersättning efter långvarigt strömavbrott?
Du kan ha rätt till ersättning från Eon efter långvarigt strömavbrott. Läs mer på Eons webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller ring Eons kundtjänst på telefon 0771-88 00 22.


Hur kan jag förbereda mig för eventuella elstörningar?
krisinformation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du bland annat få värdefulla tips om hur du kan förbereda dig inför elstörningar samt stormar och oväder.

Mer information

Råd vid strömavbrott: Krisinformation.se

Information om strömavbrottet: Eon

Vädervarningar och väderprognoser: Smhi

Väg- och tågtrafik: Trafikverket

Kollektivtrafik: SL

Flygtrafik: Swedavia

2019-01-09