logo

Råd under värmebölja

Enligt SMHI kommer det varma vädret att fortsätta. Sommarvärmen är skön för många, men kan samtidigt vara farlig för alla – särskilt för äldre, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning, men även för små barn, gravida och personer som tar medicin. Titta till dina vänner och anhöriga - och ta del av några råd här.


Var uppmärksam på temperaturen inomhus

Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.


Drick mer vätska

Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som t.ex. grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.


Ordna sval miljö

Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.


Ordna svalka

En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.


Ta det lugnt

Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.


Förvara läkemedel rätt

Förvara mediciner svalare än 25 °C grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen.


Var uppmärksam

Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist.


Om du tar något läkemedel, t.ex. vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.


Titta till dina vänner och anhöriga

Tipsa dem om råden.


Mer information

Sjukvårdsupplysning: 1177 Vårdguiden (ring 1177 eller gå in på www.1177.se)


I Folkhälsomyndighetens folder finns mer information och råd.

Läs foldern "När det blir för varmt - råd till dig, dina vänner och anhöriga"PDF

2019-07-25