logo

Vaxholms stads hemtjänst sluter avtal med Mathem

Från och med den 1 oktober 2019 har Vaxholms stads hemtjänst egen regi avtal med Mathem. Detta innebär att under året kommer alla inköp av dagligvaror att göras digitalt.

Digitala inköp är att göra inköp via internet istället för att fysiskt handla i en affär. Utbudet av varor och priser ser du på Mathems hemsida och är större än i de lokala butikerna.

Hur går det till?

  1. Hemtjänsten kommer hem till kunden med en surfplatta. På plattan visas alla varor tydligt med bild, pris och innehållsförteckning. Förutom livsmedel går det att köpa receptfria läkemedel, hushållsartiklar, blommor, Clas Olssons artiklar med mera.
  2. Hemtjänsten gör beställningen tillsammans med kunden.
  3. Företaget plockar kundens leverans och levererar den innanför dörren. Hemtjänsten hjälper till med leverans eller uppackning ifall det finns behov.
  4. Varorna levereras i en obruten kyl- och fryskedja hela vägen till kundens dörr. Hemtjänsten personal behöver inte längre hantera kontakter eller kontokort och koder, utan istället skickas en faktura på varuinköpen till kunden. Det finns även möjlighet att betala med kort (Visa, MasterCard) om kunden klarar det helt själv. Vaxholms stad står för alla packning- leverans samt fakturakostnader. Kunden betalar enbart för de varor den har beställt.

Fördelar med digitala inköp

  • Alla kunder får tillgång till samma sortiment och få samma pris på varorna, oavsett vart de bor. Utbudet är större vid digitala inköp, vilket medför större möjlighet till varierad kost.
  • Kunden kan beställa större kvantiteter och med mindre begränsningar gällande vikt och volym. Risken för felinköp minskar.
  • Säkerheten höjs, eftersom ingen hantering av kontanter/betalkort förekommer.
  • Mer tid finns för vårdpersonalen att lägga på brukare med omvårdnadsbehov.
  • Arbetsmiljön förbättras för personalen som slipper bära tunga kassar.

Informationsträff

Torsdagen den 7/11 kl. 17.30 kommer hemtjänsten ha en informationsträff på Rådhuset gällande införandet av digitala inköp där du har möjlighet att ställa dina frågor.

 

Kontaktuppgifter

Under införandet av digitala inköp har kommunen tillsatt en kontaktperson för att kunna besvara eventuella frågor. Kontaktpersonen heter Ulf Plath och arbetar inom Hemtjänsten Egen regi i Vaxholms stad.

Telefontid: Mån-fre 09:00-12:00 under oktober månad.

Telefonnummer: 08-522 42 763

 

Frågor och svar kring dennya tjänstenPDF

2019-10-02