logo

Kontakta oss

Besöksadress

Sågvägen 2
184 86 Åkersberga

Telefon

08 - 540 835 00

Har du frågor om innehållet på den här sidan

Avgifter och regler, abonnemang

Fastighetsägare i Vaxholms stad är skyldiga att betala renhållningsavgift i form av avfallstaxa. Avfallstaxan ska täcka kostnader för bland annat drift och planering av avfallshämtning.

Kommunfullmäktige antog gällande avfallstaxa för Vaxholms stad 15 december 2015. Avfallstaxan gäller från och med 1 januari 2016.

Generella bestämmelser

Renhållningsavgiften är årlig och bestämd till det belopp som behövs för att täcka nödvändiga kostnader för renhållningen.


Den fasta grundavgiften täcker bl.a. in kostnader för: miljöstationer, grovavfallskampanj, återvinningscentralen på Eriksövägen, administration, genomförande av renhållningsordning, drifttillsyn, upphandling, abonnentinformation, kundtjänst, fakturering och planering för den framtida avfallshanteringen.


Den rörliga eller fasta insamlings- och behandlingsavgiften omfattar kostnader för tömning av behållare, omlastning samt transport och behandling av avfallet.


Avgiften ska erläggas till Vaxholmsvatten AB och avser perioden 1 januari - 31 december. Fakturering sker helårsvis samt halvårsvis. Om betalning uteblir kan hämtfrekvensen dras ned till lägsta möjliga nivå.


Avgiftsskyldig är, enligt denna taxa, fastighetsinnehavare i Vaxholm stad. Fastighetsinnehavare är de som äger en fastighet eller ska anses som fastighetsägare. Tomträttshavare anses vara fastighetsägare.


Skyldigheten att betala avgift kan efter överenskommelse mellan Roslagsvatten AB och nyttjanderättshavare, till exempel verksamhetsutövare eller hyresgäst, överlåtas till nyttjanderättshavare.


För mer detaljerad information om storleken på respektive avgift, kontakta Roslagsvatten AB på tfn 08-540 835 40.


Ändrade hämtningsförhållanden såsom ändrad placering och storlek på behållare skall anmälas till Roslagsvatten på telefon 08-540 835 41 eller epost: avfall@roslagsvatten.se.

Dela sidan