logo

Kontakta oss

Besöksadress

Eriksövägen 27

Telefon

08 - 541 708 00

Ansvarig förvaltning

Ansvarig nämnd

Har du frågor om innehållet på den här sidan

Ansöka färdtjänst

Hur gör jag för att ansöka om färdtjänst?

  1. Ta kontakt med din behandlande läkare eller din husläkare för att få ett läkarintyg för färdtjänst. Vid ögonsjukdom eller psykiatrisk sjukdom behövs intyg från specialist. Läkarintyget skickas till Vaxholms stad, Socialförvaltningen,
    185 83 Vaxholm.

         2.  Inom två månader från det att läkarintyget inkommit till kommunen  

              sänder färdtjänsthandläggaren/utredaren dig en kallelse och en

              ansökningsblankett. I brevet föreslår utredaren en tid när ni ska träffas.

         3.   Du fyller i ansökan och tar med dig den och ett fotografi och träffar

               utredaren som gör en utredning som beskriver din funktionsnedsättning.


         4.   Alla handlingar (läkarintyg, utredning, ansökan och fotografi)      

               skickas sedan till landstingets tillståndsprövning, vilka är de som fattar

               beslut om färdtjänsttillstånd.


         Om du istället behöver ändra ditt befintliga färdtjänsttillstånd, ta kontakt      

         med kommunens färdtjänsthandläggare för mer information om hur du går

         till väga. Detta gäller om du till exempel har behov av att resa med

         specialfordon, av att sitta i framsätet i bilen eller behöver ledsagare för att

         kunna genomföra en resa.

 

Sidan publicerades: 2019-11-25