logo

Kontakta oss

Besöksadress

Eriksövägen 27

Telefon

08 - 541 708 00

Ansvarig förvaltning

Ansvarig nämnd

Har du frågor om innehållet på den här sidan

Att ansöka om färdtjänst

 

Förändring med anledning av covid-19

Till skillnad från tidigare kommer vi nu och tills vidare att genomföra alla färdtjänstutredningar telefonledes. Ring Vaxholms stads växel för mer information, tfn: 08 - 541 708 00.

 

Hur gör jag för att ansöka om färdtjänst?

1. Ta kontakt med din behandlande läkare eller din husläkare för att få ett läkarintyg för färdtjänst. Vid ögonsjukdom eller psykiatrisk sjukdom behövs intyg från specialist. Läkarintyget skickas till Vaxholms stad, 185 83 Vaxholm.

2. Inom två månader från det att läkarintyget inkommit till kommunen sänder färdtjänsthandläggaren/utredaren dig en kallelse och en ansökningsblankett. I brevet föreslår utredaren en telefontid.

3. Du fyller i ansökan och skickar in både den och ett fotografi till VaxholmssStad som gör en utredning vilken beskriver din funktionsnedsättning.


4. Alla handlingar (läkarintyg, utredning, ansökan och fotografi) skickar Vaxholms stad sedan vidare till landstingets tillståndsprövning, vilka fattar beslut om färdtjänsttillstånd.


Om du istället behöver ändra ditt befintliga färdtjänsttillstånd, ta kontakt med kommunens färdtjänsthandläggare för mer information om hur du går till väga. Detta gäller om du till exempel har behov av att resa med specialfordon, av att sitta i framsätet i bilen eller behöver ledsagare för att kunna genomföra en resa.

 

Sidan publicerades: 2020-03-27