logo

Kontakta oss

Besöksadress

Eriksövägen 27

Telefon

08 - 541 708 00

Har du frågor om innehållet på den här sidan

Ansöka färdtjänst

Hur gör jag för att ansöka om färdtjänst?

  1. Ta kontakt med din behandlande läkare eller din husläkare för att få ett läkarintyg för färdtjänst. Vid ögonsjukdom eller psykiatrisk sjukdom behövs intyg från specialist. Läkarintyget skickas till Vaxholms stad, Socialförvaltningen, 185 83 Vaxholm.

  2. Färdtjänsthandläggaren/utredaren sänder då ett brev till dig tillsammans med en ansökningsblankett. I brevet föreslår utredaren en tid när ni ska träffas.

  3. Du fyller i ansökan och tar med dig den och ett fotografi och träffar utredaren som gör en utredning som beskriver din funktionsnedsättning.

 

  • Alla handlingar (läkarintyg, utredning, ansökan och fotografi) skickas sedan till landstingets tillståndsprövning, där de fattar beslut om färdtjänsttillstånd. För närvarande är den totala handläggningstiden cirka fem veckor.

 

  • Om du behöver ha någon ändring av ditt befintliga färdtjänsttillstånd, ta kontakt med kommunens färdtjänsthandläggare för mer information om hur du ska gå till väga. Det gäller om du till exempel har behov av att resa med specialfordon, sitta i framsätet i bilen, eller måste ha med ledsagare, för att du ska kunna genomföra en resa.

Dela sidan