Artikeln publicerades 11 mars 2020

Guldbron genom Oxdjupet

Stränderna kring Oxdjupet fylldes av intresserade människor på onsdagen vid lunchtid när den guldfärgade stålbron från Kina passerade Rindö på sin väg mot Slussen i Stockholm.

Den 140 meter långa, 3 400 ton tunga guldfärgade stålbron tuffade majestätiskt fram genom det smala Oxdjupet mellan Rindö och Värmdö.

Bron som ska förbinda Södermalm och Gamla Stan har tillverkats i Kina och sedan 3 januari i år färdats från Kina via Suez-kanalen, över Medelhavet, genom engelska kanalen och Östersjön.

På grund av lastfartygets storlek har det inte bedömts som säkert att gå in i skärgården via trängre farleder söderifrån. Istället gick transporten norrut upp mot Kapellskär för att vika sydväst för vidare färd genom Furusundsleden och Oxdjupet mellan Rindö och Värmdö. Sundet är bara 180 meter brett på smalaste stället.

Färden genom skärgården beräknades ta runt 6 timmar innan bron kommer fram till Slussen på eftermiddagen.

Samtidigt som tillverkningen har skett i Kina har brofundamenten gjutits vid Slussen.

Ett rejält precisionsarbete krävs sedan för att få den gyllene bron på plats mellan Gamla stan och Södermalm. Finjusteringen kan ta veckor.

Slussens nya bro är tänkt att öppna för trafik den 24 augusti 2020.

Guldbron på båt på väg mot Stockholm

...och forsatte mot Slussen i Stockholm.