Om E-legitimation

Det är viktigt för oss att du ska känna dig säker när du använder våra e-tjänster. Därför har vi på vissa tjänster valt att du måste logga in med din e-legitimation så att vi vet att du verkligen är du.

E-legitimation är en beprövad och säker lösning. Du kan använda samma e-legitimation till andra e-tjänster hos exempelvis banker, Skatteverket, Försäkringskassan, Apoteket och många andra organisationer och företag som erbjuder e-tjänster på Internet.

Lika personligt som ett körkort

Din e-legitimation använder du när du legitimerar dig och när du skriver under handlingar elektroniskt på Internet. En e-legitimation är lika personlig som ett körkort eller ett vanligt id-kort. Om ni är flera i familjen som använder e-tjänster behöver ni ha varsin e-legitimation.

Skaffa e-legitimation

För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och uppnått en viss ålder. Om du är kund i en internetbank kan du som inloggad på internetbanken ladda ner e-legitimationen till den dator du ska använda. Läs mer på respektive banks webbplats.
Nordea och Telia erbjuder e-legitimation till dig som inte är internetbankkund.

Mer information

http://www.e-legitimation.se/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster finns utförlig information om hur du skaffar dig e-legitimation.

Här kan du testa din e-legitimation

Det finns olika utgivare av e-legitimationer. Klicka på länkarna här nedan för att testa ditt e-leg och få support.
Bank-IDlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Nordealänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Telialänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Support

Om du har problem med nedladdningen eller installationen av din e-legitimation ska du kontakta kundtjänst hos den utfärdare(banken eller Telia) där du fått din e-legitimation
Bank-IDs supportsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Nordeas supportsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Telialänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster