Trygghetstelefon

Du som bor i eget boende kan ansöka om trygghetstelefon, för att dygnet runt kunna kalla på hjälp om något skulle hända dig hemma. Du bär trygghetstelefonens larmdosa som ett armband eller i ett band runt halsen.

Med en knapptryckning får du kontakt med en larmcentral. Du får hjälp senast inom en timme. Andra tider gäller om du är bosatt på öar utan vägförbindelser.

Hur fungerar trygghetstelefonen?

​Du får ett armband eller halsband med en knapp på. Den trycker du på om du vill kalla på hjälp. Trygghetstelefonen ringer automatiskt upp larmmottagaren som är bemannad dygnet runt.

Du kan tala om vad du behöver hjälp med var du än du befinner dig i bostaden. Om du av någon anledning inte kan svara, kommer personal att åka hem till dig.

För att kunna få en trygghetstelefon måste du lämna nyckel till din bostad och port. Du får en kvittens på att du har lämnat dina nycklar.

Ansök om trygghetstelefon

Du kan ansöka om trygghetstelefon via socialtjänstens e-tjänst som du når via länken nedan. I denna e-tjänst kan du ansöka om samtliga stödinsatser inom äldreomsorg och funktionsnedsättning i Vaxholms stad. Instruktionsmanualen nedan guidar dig genom ansökningsprocessen och beskriver i vilket steg du anger att du vill ansöka om matdistribution.

Du kan också ansöka om trygghetstelefon genom att kontakta Vaxholms stads biståndshandläggare.

Kontaktinformation

Om du har frågor eller vill ha mer information är du välkommen att kontakta en biståndshandläggare på Vaxholms stad.

Telefonnummer (gruppnummer): 08-541 709 22
E-post: sociala@vaxholm.se