Konsumentvägledning
Vaxholms stad har ingen egen konsumentrådgivare. Däremot finns det bra hjälp att få av flertalat myndigheter och organisationer om du har frågor om konsumentärenden. Här listar vi dessa med länkar till deras webbplatser.
Allmänna konsumentfrågor
För allmänna konsumentfrågor kan du kontakta Konsumentverket. Konsumentverket är en statlig myndighet som besvarar frågor om konsumentens rättigheter och skyldigheter före eller efter ett köp av en tjänst eller vara.
Du kan även vända dig till Hallå konsument om du har frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och annat som du som konsument behöver hjälp med. Tjänsten samordnas av Konsumentverket.
Frågor om bank, finans och försäkringar
Webbplatsen konsumenternas.se är ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå. Konsumenternas.se ger privatpersoner oberoende fakta och kostnadsfri vägledning inom bank och försäkring.
Frågor om el, gas och fjärrvärme
Konsumenternas energimarknadsbyrå ger obereonde och kostnadsfri vägledning om el, gas och fjärrvärme.
Frågor om tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar
Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri information och rådgivning i frågor om tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar.
Frågor om fastighetsmäklare
Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) är en statlig myndighet som ansvarar för registrering och tillsyn av fastighetsmäklare. I uppdraget ingår också att informera om god fastighetsmäklarsed.
Det finns även ett antal juristfirmor som erbjuder inledande gratis konsultation som du kan vända dig till.
Anmälan
Om du som konsument är i tvist med ett företag kan du anmäla det till Allmänna reklamationsnämnden.