Strömmingsrundan

Strömmingsrundan genom Vaxöns omgivningar erbjuder sträckor på 5 kilometer (gul) och 10 km (grön). Rundan kan utnyttjas året om.

Du kan ta dig runt Strömmingsrundan när det passar just dig och kliva av eller på var du vill.

Rundan är baserad på Strömmingsloppets bansträckor. Efter varje kilometer finns en markör som hjälper dig att räkna ut hur långt du tagit dig. På den gula sträckan går det även bra att ta med cykeln, barnvagnen eller rullstolen.

Att värma upp, stretcha och göra några styrkeövningar i samband med motionsrundan ökar din muskelstyrka och minskar även risken för skador.

Bilden visar en karta över strömmingsloppets sträckning.

Karta strömmingsloppet

Skylt strömmingsrundan.

Skylt strömmingsrundan

Många fördelar med att motionera

En promenad eller joggingtur på Strömmingsrundan är ett enkelt och hälsofrämjande sätt att komma ut i naturen, få lite frisk luft och rörelse. När du motionerar använder du din kropp, låter hjärtat arbeta och tränar upp dina muskler. På så sätt minskar du risken att drabbas av sjukdomar såsom övervikt, hjärt- och kärl sjukdom och typ 2 diabetes. Du blir helt enkelt bättre rustad för ett gott liv.

Strömmingsrundan är ett smakprov på vad Vaxöns omgivning har att erbjuda. Om det ger dig mersmak kan vi varmt rekommendera en längre tur utanför markeringen!