Artikeln publicerades 27 augusti 2020
Sinnenas trädgård ökar känslan för naturen
På förskolan Lekhagen har personal, barn och föräldrar tillsammans byggt en ”Sinnenas trädgård”. Tanken är att barnen ska få uppleva naturen med alla sinnen: titta, känna, lukta, höra och smaka.
Planeringen för den nya odlingen började redan på våren 2019.
–En del av vår gård på förskolan var ganska tråkig och vi i personalen ville göra något som skulle locka barnen till att använda alla sinnen, säger förskolläraren Therese Eriksson. Vi hade redan ”mumslandet” där vi odlar ätbart och ”fjärilslandet” där vi odlar växter som lockar pollinatörer. Nu ville vi testa något nytt.
Resultatet blev en ”sinnesträdgård”. Till att börja med ordnades i höstas en ”fixarfest” då föräldrar barn och personal hjälptes åt att gräva och bereda pallkragar. Just nu finns här 11 pallkragar med olika växter som stimulerar sinnena.
Mellan pallkragarna slingrar en ”sinnesstig” där delar är stenlagda, gruslagda, belagda med trä eller gjutna med snäckor, glaskulor och annat fint att se och känna på längs vägen.
Bolltistel, malva och persilja
Här finns nu till exempel lammöra och bolltistel, växter som är spännande att känna på. Bärbuskar, jordgubbar, gräslök och persilja finns för att barnen ska få smaka. Blåklint, akleja, malva och näva är några av blommorna som doftar gott och är vackra att titta på samtidigt som de lockar fjärilar och insekter som surrar bland blommorna. Här finns också ett bi-hotell och vatten för att insekterna ska trivas.
–Det är en levande process och trädgården förändras ständigt, det gör det här arbetet extra spännande, säger Therese.
Nyfikenhet och gemenskap
Barnen på förskolan verkar tycka mycket om trädgården. När någon pedagog går dit följer alltid en flock av nyfikna barn med. Det finns alltid något att se och något som har förändrats. På våren när naturen börjar röra på sig, på sommaren när det blommar och bären mognar och går att äta, men även under hösten och vintern finns det växtlighet och kryp att förundras över.
–Barnen förstår att det här är ett område att vara rädd om där man tittar men inte gräver, säger Therese. De äldre barnen lär de yngre att vara rädda om vår trädgård.
Hon tycker att Sinnenas trädgård har gett en positiv gemenskap mellan vuxna och barn på förskolan.
–Vi vill att barnen ska få en upplevelse kring odling och en förståelse för kretsloppet och sambandet mellan natur och människa. Lär man sig att ta hand om djur och natur när man är liten är det förmodligen något man har med sig senare i livet.