Tillfällig hemtjänstvistelse från annan kommun
För dig som har beslut om hemtjänst från annan kommun och ska vistas tillfälligt i Vaxholm under en period.
Utredning
Beställningen ska grundas på en aktuell behovsbedömning i befintlig bostadsmiljö. Det är bosättningskommunen som utreder det förväntade behovet i den faktiska miljön som du vistas i. Förutsättningarna vid tillfällig vistelse brukar inte vara samma som i hemmet och samtliga omständigheter kring den tilltänkta boendemiljön ska vara kartlagda inför beställningens genomförande.
Beställning
För hemtjänst ute på öar utan fast förbindelse kan endast kommunens hemtjänst väljas. I övrigt gäller LOV. Val av utförare och ersättningsunderlag ska skickas per via post eller fax i god tid, senast 30 dagar innan vistelsens start.
Trygghetslarm
Vid beställning av trygghetslarm så behöver information ges till larmutföraren som är hemtjänst egen regi och två(2) uppsättningar av nycklar till bostaden.
Nattettid kan personalen i de flesta fall inte ta sig till öar utan fast förbindelse. Larmutföraren behöver telefonnummer till personer som bor i närheten och som kan kontaktas i första hand.
Matleverans
Vid beställning av matleverans ska det finnas mikrovågsugn i boendet då hemtjänsten endast levererar kylda matlådor.
Information till handläggare
Bosättningskommunen ansvarar för att informera vilka behov av nödvändiga hjälpmedel eller läkemedel som behövs för hela vistelseperioden.
Kontakt med kommunens handläggare tas för att hantera fakturering. Information om ersättningsnivåer ska lämnas i samband med beställningen. Tillkommande kostnader utöver verkställigheten t.ex för eventuella tillkommande båttaxiresor faktureras bosättningskommunen separat enligt gällande ersättningsnivåer för staden.
Kontaktinformation
Kontaktuppgifter (telefonnummer och e-post) till ansvarig handläggare i bosättningskommunen lämnas senast i samband med beställningen.