Här kan du rösta i Vaxholm

Vaxholms stad har en ny valdistriktsindelning vilket kan innebära att du inte tillhör samma valsdistrikt och vallokal som vid tidigare val. Var därför extra uppmärksam på vad som står på ditt röstkort.

De vallokaler som finns i Vaxholm är

På ditt röstkort står det till vilken vallokal du ska gå till om du vill rösta på valdagen den 9 juni 2024. De vallokaler som finns i Vaxholm är:

Valdistrikt: Kullö-Eriksö-Bogesund

Valdistrikt: Vaxön Öst-Tynningö
Lokal: Träffpunkt Kanonen
Adress: Hamngatan 50

På valdagen den 9 juni är alla vallokalerna öppna mellan klockan 08.00 – 21.00.
I vallokalerna kommer det finnas personal som hjälper dig om du har några frågor.

Förtidsröstning i Vaxholm

Om du inte kan eller vill rösta på valdagen den 9 juni kan du förtidsrösta på Lägerbacken (Hamngatan 50) i Vaxholm. Förtidsröstningen öppnar onsdagen den 22 maj och håller på ända fram till och med valdagen den 9 juni.

Även på Lägerbacken kommer det finnas personal som kan hjälpa till om du har några frågor under förtidsröstningen. Kom ihåg att du måste ta med ditt röstkort om du vill förtidsrösta.

Förtidsröstningens öppettider

Vardagar 22-24 maj kl. 11-15
Lör-Sön 25-26 maj kl. 11-15
Vardagar 27, 29 och 31 maj kl. 11-15, 28 och 30 maj kl. 15-19
Lör-Sön 1 juni – 2 juni kl. 11-15
Vardagar 3, 5, 6 (nationaldagen), 7 juni kl. 11-15, 4 juni kl.15-19
Lördag 8 juni kl. 11-15
Söndag 9 juni (valdag) kl. 08:00-21:00

Rösta via bud eller ambulerande röstmottagare

Om du på grund av sjukdom, ålder eller funktionsnedsättning inte kan ta dig till din vallokal på valdagen eller till röstningslokalen under förtidsröstningen, kan du rösta via bud. Material som behövs vid budröstning finns att hämta förtidsröstningen är öppen eller i kommunhuset.

Om du inte känner någon som kan vara bud åt dig kan Vaxholms stad ordna med ambulerande röstmottagare. Ambulerande röstmottagning betyder att röstmottagare kommer till ditt hem eller annan plats där du befinner dig för att ta emot din röst. Din röst ska göras i ordning på samma sätt som en förtidsröst i en lokal för förtidsröstning. De ambulerande röstmottagarna har med det material som behövs för röstningen. För att boka ambulerande röstmottagare kontakta kansliet.

Kontakt till valkansliet i Vaxholm:
E-post: kansliet@vaxholm.se