Stockholm Archipelago
Stockholm Archipelago är vår långsiktiga regionala samverkan med syfte att ge förutsättningar för en starkare besöksnäring i Stockholms skärgård och året runt. Projektet är ett samarbete mellan ett antal skärgårdskommuner, Region Stockholm och Skärgårdsstiftelsen.
Inom Stockholm Archipelago samverkar kommunerna Nynäshamn, Haninge, Nacka, Värmdö, Vaxholm, Norrtälje, Österåker och Stockholm (via Visit Stockholm) samt Region Stockholm och Skärgårdsstiftelsen.
Stockholm Archipelago har som övergripande syfte att skapa förutsättningar för en besöksnäring i Stockholms skärgård som kan blomstra året runt. Visionen strävar mot att göra Stockholms skärgård till en året-runt-destination som lockar besökare från hela världen som delar en passion för naturupplevelser.
Stöd och verktyg för företagare inom besöksnäringen
För att främja en livskraftig besöksnäring året runt i Stockholms skärgård är det nödvändigt att förstå marknaden och kunna utforma skräddarsydda produkter samt konkurrenskraftiga paketlösningar. Stockholm Archipelago erbjuder precisa marknadsinsikter, marknadsföringsverktyg och lösningar som kan skapa framgångsrika och ekonomiskt hållbara samarbeten.
Stockholm Archipelagos checklista
Stockholm Archipelagos checklista är ett bra verktyg för dig som vill utveckla din produkt och samarbeta med andra företag inom paketering. Denna användbara checklistan är speciellt utformad för att stödja utvecklingen av produkter och paketeringar inom naturturism i Stockholms skärgård. Den vägleder dig genom hela processen, från idé till färdig produkt. Checklistan är ett resultat av finansiering från Tillväxtverket för projekten "Affärs- och produktutveckling av företag på öar" och "Utveckla kompetens och hållbara produkter inom besöksnäringen".
Checklistans steg
- Initiera. En eller flera aktörer initierar produktidé och sampaketering.
- Kvalitetssäkra. Godkänn produktidén utifrån StA ´s krav och kvalitetskriterier.
- Samarbeta. Vidareutveckla produktidén tillsammans med samarbetsaktörerna.
- Organisera. Skapa en arbetsgrupp för produktutvecklingen.
- Produktutveckla. Utveckla produktprototyp
- Prissätta. Använd intäktsmodell för prissättning. Välj produktens säljkanaler.
- Vidareutveckla. Utvärdera och justera produktprototyp utifrån testkörning.
- Marknadsföra och sälja. Marknadsför och sälj produkten i utvalda kanaler.
Mer information
Här är några webbplatser där du kan få mer tips och kunskap inom ämnet:
- Visit Sweden kunskapsbank Länk till annan webbplats.
- Omställning Stockholm - kunskapshöjande inom digitalisering och evenemang Länk till annan webbplats.
- Placebrander - trendrapport Länk till annan webbplats.
- Kairos Future - rapporter och forskningsprojekt Länk till annan webbplats.
- Visit Stockholm mediabank Länk till annan webbplats.