Rådgivning och kontakt

Bygglovsenheten erbjuder personlig rådgivning vid nybyggnation eller ändring av befintlig fastighet. Vanliga frågor och svar om lov- och anmälansärenden samt strandskydd finns på sidan Vanliga frågor och svar.

Vid varje kontakt behöver du ange fastighetsbeteckning eller adress. Notera att du inte kan få något besked om din ansökan kommer att beviljas eller när handläggning av ditt ärende påbörjas.

Telefonrådgivning

Telefonrådgivningen är till för dig som har allmänna frågor om lov och anmälan. Frågor om pågående ärenden besvaras inte under telefontiden.

Mellan 20 december och 8 januari tar telefonrådgivningen semester. Första tillfället 2025 är torsdagen den 9 januari.
Under tiden går det bra att skicka dina frågor med e-post till bygglov@vaxholm.se

Du når oss följande tider:

  • Måndagar klockan 12:30–14:30
  • Torsdagar klockan 09:30–11:30

Personligt drop-in rådgivningsmöte

Bygglovsenheten erbjuder personligt drop-in rådgivningsmöte i kommunhuset för dig som ska bygga om eller bygga nytt.

Kommande drop-in rådgivningstider:

  • Torsdag 16 januari, klockan 14:00–16:00
  • Torsdag 30 januari, klockan 14:00-16:00
  • Torsdag 13 februari, klockan 14:00-16:00
  • Torsdag 27 februari, klockan 14:00-16:00

För dig att förbereda inför mötet:

  • fastighetsbeteckning eller adress
  • presentera vilken/vilka åtgärder som önskas genomföras
  • karta, skiss och förklaring över vad du vill göra
  • grundfrågorna du vill ha hjälp med

Du behöver inte anlita arkitekt för att ta fram ritningar eller skisser, det går bra att presentera din idé utefter egen förmåga.

Kontaktinformation

Vid allmänna frågor kring lov- och anmälansärenden samt strandskydd, vänligen besök sidan Vanliga frågor och svar eller kontakta bygglovsenheten.

E-post: bygglov@vaxholm.se

Telefonrådgivning

Telefonnummer: 08-541 709 70

Personligt drop-in rådgivningsmöte

Adress: Kommunhuset på Eriksövägen 27.